Wednesday, January 9, 2013

Thaqif Darjah 1

2nd January 2013 Sesi persekolahan bermula.

6.30am Thaqif dh b'siap mandi dan aku terus antar thaqif kt tmpt dia naik van, mmg aku nk dia belajar naik van dr hari p'tama lg. kemudia aku n hubi menyusul, sampai kt sekolah aku terus ajar dia pg kt tmpt p'himpunan n cr barisan. bile dh settle dia masuk kelas aku pon balik rehat sekejap n dlm kol 9.45am aku pg blk sekolah coz nk ajar dia pg kantin so far dia blh catch up, dh settle rehat aku pon blk lah lg, dlm kol 12.10pm aku pg blk sekolah utk ajar dia tmpt mane nk tggu van sekolah, ya ampun aku mmg dh x b'maya waktu ni coz mlm tu aku kna food poisoning smpai 12x ulang alik toilet, pulak tu jarak dr pintu masuk sek nk ke tmpt p;himpunan punye lah jauh, aku sabar kn je lah ms tu. dh settle sekolah pg nk kna settle sek agama plak, sib baik sekolah yg sama jd xde lah aku nk ajar byk kali. So far everything smothly.
Thaqif  dimasukkan dalam kelas 1 Fikhrah dan kemudian dimasukan ke dlm kelas 1 Dinamik. Ibu bapa pula diberi taklimat tentang pelbagai perkara. Dah berubah sistem pendidikan di negara kita ni. Ada yang aku rasa sangat bagus, ada juga yang aku ragu-ragu keberkesanannya nanti. yang mane murid2x tidak lg menjalani peperiksaan pertengahan tahun & hujung tahun, pelajar akan dinilai melalui guru yg mane markah tersebut akan d'bawa hingga ke darjah 6 so aku rs ragu2x disitu. Di sini aku ade catat'n beberapa fakta pnting ;
1. Program Linus
Program Literasi Numerasi Saringan. Program untuk menilai dan menkategorikan pelajar mengikut kemampuan membaca, menulis dan mengira. Pada yang telah lepas ketiga2 kemahiran ini akan masuk ke kelas Perdana manakala yang masih belum mahir akan dikumpulkan dalam kelas Linus biasa dan Linus Tegar. Jadi minggu depan, akan dijalankan ujian saringan ini.
2. Program Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)
Program ini diperkenalkan pada tahun 2011. Kalau tak silap saku program ini diadaptasi dari Australia di mana tiada peperiksaan dijalankan sepanjang pembelajaran. Pelajar hanya dinilai setiap hari oleh guru-guru dengan menggunakan sistem BEN (Tak sure betul ke tidak ejaan ni). Pelajar yang mengikuti program ini lah yang tidak akan menduduki UPSR.  Kalau ada pun peperiksaan akhir darjah 6 hanya 40% sahaja dari markah keseluruhan. 60% adalah dari guru-guru dan penglibatan pelajar dalam ko kurikulum.

3. Program NILAM - Nadi Ilmu Amalan Membaca
Program ini untuk menggalakkan budaya membaca. Pelajar akan dibekalkan buku rekod bacaan dan setiap buku yang dibaca akan dicatatkan di dalam buku tersebut. Pelajar akan diberi pingat samada Gangsa, Perak, Emas dan Nilam berdasarkan jumlah buku yang telah dibaca. Program ini dimasukkan sebagai silibus matapelajaran Bahasa Melayu.



Thaqif dlm kelas

on da way nk masuk kelas

mkn nasi lemak rm0.70 & air rm0.50

nk g sekolah agama

* hr p'tama sekolah dh pndai g toilet sendiri pastu ade 1 insiden, thaqif g toilet pastu dia leh kancing suar coz ketat, al-maklom lah perut dia'n muncit skit tp pndai plak dia pikir, dia minta tlg kwn dia kancing'n suar hihiihihi bijak2x...


*aku beli bj sekolah thaqif 25/12/2012 (selasa) pstu bwk g potong suar coz labuh n hr khamis 27/12/2012 suar dh siap pastu aku try pakai'n, skali dh xmuat mak ai rs nk pitam time tu jgk, br 2hr beli dh xmuat ms beli tu elok je ngam2x siap ade lebih skit, xkn nk g bli size lain plak so nk xnk aku suh thaqif diet skit.


Sekian

No comments: