Tuesday, September 10, 2013

Kelahiran Cahaya Mata Yang K-3

As-salam

After 5 month deliver huhuhu

Kelahiran anak adalah saat yang mendebarkan bg setiap wanita,

10/04/2013 -  Today is my due date :)

9.00am -  Bersiap2x utk ke hospital sungai buloh sebelom tu g b'fast then anta anak2x kt umah mak, masa dh anta tu aku xtoleh2x belakang pndang muke budak2x tu coz takut hujan lebat pulak tetiba hiihihi

10.00am- Smpai spital trus register, isi borang yg mcm2x tu then terus masuk utk check up, pnye la ramai org kt kerusi menunggu tu, memasing muke cuak ok.

1.00pm - Nurse panggil masuk bilik utk wt CTG, haaa aku mmg xsuke wt CTG ni tau coz kna baring menelentang, sakit pinggang wei dh la 1/2 jam tp sebelom tu nurse suh tukar baju dulu aku request nk pakai kain batik tp nurse xbg cehh..

3.00pm - Aku sms hub suh beli makanan, perut dh lapar thp cipan, masa mkn tu tangan mengigil2x sbb lapar

4.00pm - Baru dapat jumpe dokter, bayang kn berapa lama aku mnunggu, dokter trus cek bawah, alhamdulillah dh buka 4cm aku pon t'kejut gak bile doc bgtau mcm tu tp dlm hati lega nye la coz xyh la kna induce so docter tlg buka kn lagi, maik ai masa dia jolok tu arghh sakit nye then doc kata tggu smpai 10cm.

4.30pm - trus jmpe hubi kt luar yg setia menanti dr pagi, aku bg suh dia blk dulu coz aku lom ade rs sakit n tggu 10cm lama lagi ni, kang mlm dtg lg ye beli kn skali nasi grg kg. pastu aku mnta kebenaran nurse utk baring kt katil yg ade kosong.

8.00pm - Aku call hubi coz nk ckp ngan anak2x, masa tu dpt ckp ngan thaqif je, c mohd kt umah neneknye, pstu thaqif ckp rindu kt mama huhuuhu masa tu air mata terus berjurai2x kuar serius aku pon rindu dia jgk.

10.00pm - hubi dtg bwk nasi grg kg tp aku xselera sgt nk mkn, time ni aku dh mule rasa sakit sikit2x je &   ade kuar tande coklat2x mcm tu, lebih kurang kol 12pm aku suh hubi blk coz aku nk tido tp dkat kol 1pm br dia blk..

masa ni xleh nk tido sgt coz katil sebelah aku tu bdk tu dok menangis2x ckp sakit2x segala mak ayah sume dia panggil, cian aku tgk dia bdk tu dh pecah air ketuban tp br 6cm labor room pulak penuh masa tu, aku tido2 ayam je lah lg pon xselesa sbb tangan sakit kna cucuk ape ntah nama bnda tu...

11/04/2013

7am - Nurse dh bising2x suh bgn nk kemas katil katanye,

9am-  hubi dtg bwk nasi lemak ngan sardin roll, aku mkn sikit je mmg xlalu sgt nk mkn.

10.00am - dokter panggil, skali cek bukaan baru 5cm mak aiii br 5cm aku pon pe lg trus menangis2x sbb rs mcm dh lama sgt kt spital tp masih 5cm, kebetulan aku dpt kwn nama nye kak lia, dia pon sama cam aku gak dr ptg smlm masih 3cm dia tenang kn aku, hubi masih setia menanti di luar, yg aku lak kjap kuar kjap masuk kjap baring kjap bangun ish memacam lah yg aku buat. suami kak lia dtg bwk mnyak yg di baca ustaz supaya memudah kn proses kelahiran katanye, kak lia bg aku skit, kami msuk toilet sama2 dok sapu mnyak kt perut.

2.45pm - Nurse jerit nama aku ngan kak lia suh masuk labor room, masa ni jantung bagai nak t'keluar, aku ckp kt nurse... saya lom sakit lg ni nurse ckp xpe, sementara labor room ade kosong ni baik masuk cpt nti dokter akan buat la ape yg patut, kite pon xnk smpn awk lama2x kt sini, hamboiii mulut nurse tu rs cam nk ku cili2x je tau, sempat g kuar jmpe hubi, bgtau aku nk masuk labor room so jgn pg mane2x ye, aku ngan kak lia dok kt wild chair n nurse tolak masuk labor room. dokter pecah kn air ketuban adoiiii sakit nye rs nk kuterajang je dokter ni dh la gemok hihiih smpat lg kutuk dokter, lps  tu nurse wt CTG adoii aku dh la sakit ni nk menelentang lg mmg xsuke xsuke sgt, nurse yg jaga aku  tu mmg baik dia borak2x ngan aku pastu dia urut2x pinggang aku dia sgt memahami aku, xlama tu dokter pelatih dari MSU kolej dtg diaorg mnta izin nk tgk proses kelahiran so aku pon izin kn aje sb xleh nk pikir lntak lah korang nak tgk ke nk ape...

4.30pm - dokter dtg cek bwh still 5cm so dokter decide utk masuk ubat bagi jln buka cpt skit, lps masuk ubat haaa masa tu perut dh memulas2x contraction dtg x pg2, nurse suh aku tarik nafas pnjang2x masaalahnye aku dh xleh nk tarik nafas pnjang2x coz sakit sgt2x, lebih kurang dkat kol 5pm aku dgr kak lia mnjerit dia dh selamat bersalin pon.

5.00pm - Aku dh mula rasa nk push, aku jerit kt nurse..nurse saya nk meneran ni, nurse ckp nanti2x sy cek bukaan dulu, skali cek dh 10cm, 1st teran terasa air kuar dgn byk, 2nd push xkuar lg, masa ni aku tgk ramai nurse keliling aku tetiba plak ramai pdhal dr awal sorang nurse je, pandagan waktu tu kabur terasa mcm dh ujung2x nyawa gitu, 5.05 pm 3rd meneran br bb kuar, terasa mcm meluncur je bb kuar... alhamdulillah, nurse trus letak bb kt atas dada aku, masa tu aku b'syukur xhenti2x ya allah ini lah bayi yg aku kandung selama 9 bln, lps tu proses menjahit pulak, byk koyak coz aku terangkat punggung, ms jahit tu smpat pulak nurse tu mngajar bdk praktikal, dh rs mcm bahan uji kaji plak, aku dgr nurse tu ckp ha jahit mcm ni yg ni kna mcm ni xleh mcm tu cuba awk jahit saya nk tgk, seram aku wei d.btnye la salah jahit x ke naya aku tp ms jahit tu mmg sakit ar walaupon dh di bius terasa ngilu2x gitu... xlama tu hubi pon masuk hubi cakap eh dah selamat bersalin ke? xsmpat saya nk tgk ermm xde rezeki bang oiii bb kite kuar meluncur laju nye...

6.00pm - Nurse dtg, puan jom saya nk anta masuk ward, eh dh masuk ward ke? ye sbb katil dh ade yg kosong, hubi dh g dulu, nurse tolak aku g ward sebelom tu ade 5 org termasok aku nk pg masuk ward makna nye ptg tu je ade 5 kelahiran, kak lia kt belakang aku ms tu dia dok pnggil2x aku, sue oii sue hang dpt bb apa? kak lia bb girl ni ha dh 3 girl, aku pon ckp boy kak, sy 3 boy akak 3 girl hihihi, saya dgr akak mnjerit td pstu kak lia pon ckp aku pon dgr hang mnjerit gak td hahahaha kami dok berborak plak, ms masuk ward tu aku dpt katil sebelah2x ngan kak lia tp b'depan, xpe lah masih blh borak jgk hihihi, dkat kol 7pm aku ckp kt hubi, abg.. b lapar la, hubi ckp jap g dia g bli makanan ye, xlama lps tu makanan dr hospital pon smpai, lauk sup ngan ikan black paper, tarik nafas pnjang hubi coz xyh g cr makanan, dia suap kn aku, aku lak mkn mcm singa lapar mmg lapar tgh gaban weii.... ade 1 kejadian, aku g toilet g tukar pad, masa tu bb aku ltak atas bantak kt katil aku bkn kt tmpt bb tau, tetiba kuar dr toilet aku tgk bb dh telangkop jatuh kt tilam aku, masa tu aku b'lari la xpikir dh psl jahitan ni, trus amik bb ya allah mcm mane plak bb ni leh b'grak ni mmg pelik la ingat kn bb xgrak upe nye bb gerak2x jgk ish lasak bdk ni, bile dh jd mcm tu mmg aku xlena la nk tido...

12/04/2013

8.00am - Dokter datang, tanye ibu mcm mane? dh kencing ke? darah byk kuar ke? bb dh berak ke? selepas jawapan memuaskn dokter kata, puan boleh balik hari ni yeahhhhh, dokter kanak2x plak dtg, cek baby alhamdulillah semua ok, tp kn katil sebelah aku ni dokter kanak2x tu sah kn yg bb dia down sindrom, ya allah tenang nye mak bapak dia ms dokter bgtau tu, kalo aku mau dh melalak kt situ jgk, jam 2pm aku dh blh disharge, aku n kak lia disharge sesama, kak lia mnta no fon kata nye lps ni kite leh whatsapp.. iyo lah kak lia oiii.. i'm gonna miss u akak...



sakit sgt

bosan menunggu 

 besau nye pewot ku
ms ni tgh ckp ngan bb supaya kuar cpt

alhamdulillah bb selamat keluar dgn lancar nye
bb boy 3.63kg

muka mama yg keletihan sambil menahan kesakitan dan kelaparan juge















Sekian

No comments: